آیا بوتاکس زیر چشم برای از بین بردن چروک موثر است؟

تزریق بوتاکس زیر چشم برای از بین‌بردن چین و چروک اطراف آن

آیا همانطور که ممکن است تزریق بوتاکس ظاهر خطوط دور‌ چشم و لب ها را از بین ببرد، نیز برای کاهش پف و حلقه‌های سیاه دور چشم  قابل‌ استفاده است؟

سم بوتولینوم که معمولاً بوتاکس نامیده می‌شود، باعث انقباض عضلات ایجادکننده چین و چروک می‌شود.

بوتاکس چروک ایجاد‌شده در نواحی زیر را کاهش می‌دهد:

  • فاصله‌ی بین ابروها
  • پیشانی
  • گوشه‌ی چشم‌ها
  • اطراف دهان

با این‌وجود، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، بوتاکس زیر چشم را به منظور اهداف آرایشی تایید نکرده‌ است و تحقیقات اندکی به اثر بخشی و عوارض جانبی آن پرداخته است. در این مقاله، به آن‌چه تاکنون در مورد استفاده از بوتاکس زیر چشم می‌دانیم، خواهیم پرداخت؛ از جمله عوارض جانبی احتمالی و جایگرین‌های آن.

بوتاکس چگونه عمل می‌کند؟

هر ویال از بوتاکس حاوی سه ماد‌ه‌ی اصلی است: توکسین بوتولینوم نوع A، آلبومین انسانی و کلرید سدیم. ماده‌ی فعالی که بیشترین تأثیر را دارد سم بوتولینوم A می‌باشد. زمانی که بوتاکس به ماهیچه‌ها تزریق می‌شود، رشته‌های عصبی‌ای که باعث انقباض آن عضله‌ی خاص می‌شود را مسدود می‌کند. در نتیجه عضله قادر به حرکت نبوده و کاهش چین و چروک را به دنبال خواهد‌‌ داشت.

کاربرد بوتاکس

بوتاکس تنها در مناطق متحرک صورت می‌تواند چین و چروک‌ها را کاهش دهد. پزشکان معمولاً آن را برای خطوط بین ابروها (Glabellar Lines)، خطوط پیشانی و همچنین خطوط پنجه کلاغی کنار چشم به کار می‌برند. بوتاکس یک راه‌حل دائمی برای رفع چین و چروک نیست. بعد از 3-6 ماه، انسداد عصب‌ها متوقف شده و عضلات شروع به انقباض می‌کنند. برای حفظ این نتایج فرد نیاز به تزریقات بیشتری دارد. همچنین بوتاکس به منطور درمان برخی از بیماری‌ها، از میگرن تا مثانه بیش‌فعال به‌کار‌برده شده‌است.

 

Pscenter_Botoxبوتاکس زیر چشم چقدر می تواند موثر باشد؟

تزریق بوتاکس برای درمان پف و یا حلقه های تیره زیر چشم توسط FDA تأیید نشده‌است. به همین دلیل، محققان مطالعات کمی در مورد این نوع کاربرد انجام داده‌اند و پزشکان نیز در مورد موثر‌ بودن آن اطمینان ندارند.

پژوهشی در سال 2003 با هدف تعیین موثر‌بودن تزریق بوتاکس اطراف و زیر‌ چشم در کاهش ظاهر چین و چروک صورت‌ گرفت. تزریق بوتاکس بر روی 19 زن شرکت‌کننده انجام‌ شد. افرادی که تزریق را بر روی پلک‌های پایینی و خطوط پنجه‌کلاغی دریافت کرده‌ بودند، نتایج مثبت‌تری را نسبت به کسانی که فقط در پلک‌های تحتانی خود دریافت کرده‌ بودند، گزارش‌ کردند.

 

نتایج پژوهش

این نتایج نشان می‌دهد که تزریق بوتاکس می‌تواند موجب پر‌شدن پلک تحتانی شده و به کاهش چین و چروک و پف کمک می‌کند. محققان همچنین اثرات مقادیر مختلف بوتاکس را در پلک تحتانی اندازه‌گیری کردند. بیماران هنگام دریافت 8 واحد از بوتاکس بیش‌ترین نتایج را تجربه کردند اما بیش‌ترین میزان عوارض جانبی را نیز به همراه داشتند. تحقیقات دیگری نیز در رابطه با بوتاکس تزریق‌ شده در زیر چشم موجود می‌باشد.

 

هزینه بوتاکس زیر چشم

هزینه‌های بوتاکس بر اساس منطقه و همچنین متخصص آن متفاوت است. هزینه بوتاکس تنها شامل دارو نیست، زمان تخصیص‌ داده‌ شده توسط متخصص، فضای اداری و سایر مواد استفاده شده نیز شامل این هزینه می‌باشند.

طبق اعلام هیئت جراحی زیبایی آمریكا، متوسط ​​قیمت تزریق بوتاكس بین 200 تا 1400 دلار در آمریكا متغیر است. همچنین قیمت بر اساس محل استقرار كلینیك متغیر خواهد‌ بود. قبل از انجام تزریق بوتاکس، امکان درخواست تخمین قیمت وجود دارد. همچنین متخصص تزریق بوتاکس می‌تواند یک ارزیابی منطقی درباره نحوه استفاده از بوتاکس و مدت زمان تزریق‌ها ارائه دهد.

 

اثرات جانبی

از آنجا که FDA بوتاکس را برای تزریق زیر چشم تأیید نکرده است، تحقیق کاملی در رابطه با ایمنی این نوع تزریق وجود ندارد. این ناحیه ظریف بوده و خطرات تزریق بوتاکس در اطراف چشم شامل موارد زیر است:

  • سختی بسته‌شدن چشم‌ها
  • افتادگی چشم
  • بی‌حسی چشم
  • تورم پلک پایین
در زیر برخی از عوارض جانبی شناخته شده بوتاکس آورده شده است:
  • خون ریزی
  • کبودی
  • سرگیجه
  • غش
  • درد در محل تزریق
  • سرخی

افرادی که شرایط مزمن خاصی دارند نباید تزریق بوتاکس را دریافت کنند. این شرایط شامل اسکلروز جانبی آمیوتروفیک است که معمولاً بیماری لو گهریگ نامیده می‌شود، همچنین میاستنی گراویس و سندرم لامبرت-ایتون مربوطه.

جایگزین‌ها

درمان‌های خانگی و سایر داروهای تزریقی می‌توانند جایگزین بوتاکس زیر چشم باشند. در نظرگرفتن اثر مطلوب مورد اهمیت است. به عنوان مثال، تکنیک‌هایی که باعث کاهش چین و چروک زیر چشم می‌شوند بسیار متفاوت از روش‌هایی هستند که حلقه‌های تیره دور چشم را روشن می‌کنند.

ابتدا فرد باید عادات روزانه خود را مورد بررسی قرار دهد تا میزان تاثیر آن بر روی تیرگی و چروک های دور چشم مشخص شود. استراتژی‌های زیر می‌تواند اثر بخش باشد:

  • خواب کافی، که معمولاً شبانه 7 یا 8 ساعت تخمین‌ زده می‌شود
  • درمان آلرژی‌های فصلی که باعث ایجاد پف چشم می‌شود؛ توسط داروهای بدون نسخه مانند آنتی هیستامین‌ها
  • خودداری از سیگار کشیدن
  • اجتناب از سدیم اضافی در رژیم غذایی که با حفظ آب اضافی منجر به ایجاد پوستی مایع و پفی می‌شود
  • قراردادن سر در ارتفاع بالاتر به هنگام خوابیدن، برای جلوگیری از جمع‌شدن مایع در زیر چشم
  • از قرار‌گرفتن بیش از حد در معرض تابش نور خورشید خودداری کنید و همیشه در هوای آفتابی از ضد آفتاب استفاده کنید.
برخی از مواد آرایشی می توانند به نرم و صاف کردن پوست زیر چشم کمک کنند.

برای مثال در مورد پف چشم، فرد ممکن است سعی کند از کرم های چشم حاوی کافئین استفاده کند. تولید‌کنندگان کافئین را به منظور کمک به سفت‌شدن پوست و کاهش پف چشم استفاده می‌کنند. در مورد حلقه‌های تیره دور چشم، کرم‌هایی که بطور خاصی برای ناحیه زیر چشم تهیه شده‌اند، می‌تواند موثر باشد.

برخی افراد از پرکننده‌ها (filler) برای اضافه کردن حجم به ناحیه زیر چشم استفاده می‌کنند که شامل تزریق موادی برای کاهش ظاهر چین و چروک و سایه‌های تیره روی صورت می‌باشد. درمان با لیزر گزینه دیگری است. این روش‌های درمانی باعث تحریک رشد کلاژن در پوست و سفت تر به نظر آمدن آن می‌شوند. با این حال، درمان با لیزر می‌تواند بسیار گران باشد، اغلب هر جلسه هزاران دلار هزینه دارد.

نتیجه گیری

تزریق بوتاکس زیر چشم تایید شده نیست. بوتاکس برای کاهش ظاهر چین و چروک در مناطقی که حرکت قابل توجهی در عضلات وجود دارد، در نظر گرفته شده‌است. ممکن است تاثیر آن به هنگام تزریق در زیر چشم از نواحی دیگر مثل پیشانی کمتر باشد. قبل از تزریق بوتاکس در زیر چشمان، فرد باید در مورد درمان، خطرات و فواید آن با پزشک متخصص مشورت نماید. منبع

دیدگاهتان را بنویسید